Monday, 21 April 2008

Baptising dress

This time of the year it is baptising season in our family. when my son was baptised I wanted him to wear something really nice. But, as usual, all things that I liked were too expensive, and the ones I thought had a reasonable price (the children will really only wear them for 30 minutes) looked awful. So. I ended up making my own. As usual.

I looked for a while to find the right fabric. I wanted it to have a lustre, but not to be shiny. After a while I found the perfect fabric and made the dress. Although I, at the time, really didn't make that much clothes. it is really well made. As it happened my sister got her son just four months after my son was born and it is 8 days between our daughters. So. All four children have been baptised in the same dress, but with different colours of the ribbons. My son had greyish blue, my nephew had dark green, my daughter (on the pictures) had light yellow and yellow satin roses, and my niece had burgundy.

After all children were baptised we had the skirt mashine embroidered with white thread with all the childrens names and dates of their baptism. I tried to catch this with the camera a lot of times, but it is down right impossible.

Det är dopsäsong i släkten såhär års, även om det i år inte inträffar några dop. Men, när min son skulle döpas så ville jag förstås att han skulle ha något riktigt fint på sig. Men, som vanligt så var det så att alla jag tyckte var fina var snordyra och de jag tyckte hade en lämplig prisklass (för barnen ska ju bara ha på sig den i typ 30 minuter) var jättefula. Så, det slutade, som vanligt, med att jag sydde en själv.

Det tog ett tag innan jag hittade rätt tyg. Gårda Textil i Göteborg hade ett satängtyg som hade en fantastisk lyster, men som INTE var högglansigt. Tydligen inte särskilt efterfrågat, med tanke på utbudet i övriga tygbutiker... På den tiden så sydde jag inte särskilt mycket, men när jag har tittat på den i efterhand så är jag ändå nöjd med resultatet. Det föll sig så att min syster fick sin son bara fyra månader efter min son är född. Och när det var dags för döttrarna så är det 8 dagar mellan dem... Så, alla barn är faktiskt döpta i klänningen, fast med olika band. Mina barn hade gråblått band, respektive ljusgult med ljusgula små tygrosor och min systers barn hade mörkgrönt respektive vinrött.

Efter alla fyra barnen hade blivit döpta i klänningen så har vi låtit maskinbrodera in barnens namn och dopdatum på klänningens kjol. Jag har flera gånger försökt att fånga detta fenomen med kamera, men eftersom det är broderat vitt-i-vitt så är det hopplöst.

1 comment:

Jes said...

Jättefin dopklänning !