Thursday, 27 March 2008

STOP!

Right now I have been massproducing things. I think I got 4 sweaters and 6-7 tights going on at the same time. Oh yes. I got 3 or 4 beanies too... This means it seems as if nothing happens for days and suddenly everything is ready at the same time. Somehow this sweater was ready first. I have been using the raglan pattern again and the same colour of the stripes on the body part of the sweater. I got 2 similar sweaters (but in other sizes and colours) that are ALMOST done.

Right now my son has a thing going on for traffic signs. No1 on the top ten favorite signs is the stop sign, so of course he should get a sweater with a stop sign on. I am really pleased with the appliqué, although it was really tricky with these small letters. And, I didn't realize until afterwards that my totally stable didn't stick to the fabric when I made the octagon. But, somehow the appliqué got alright anyway, usually it gets really bubbly. But, I have really got the swing on appliqués now and it has pretty straight shapes, so that is probably why I managed to do it so well. The sleeves are exactly long enough now, but they could have half an inch extra. Perhaps I will add that later on. I can't belive how fast he is growing. My son is pretty skinny, so I use the pattern for size 4T, although he is really somewhere like 5T-6T I just make the sleeves a little bit longer., unfortunately not long enough this time...
Just nu så massproducerar jag saker. Jag tror att jag har 4 tröjor och 6-7 tights på gång samtidigt. Ja, just det ja, 3-4 mössor också... Det betyder att det verkar som om ingenting händer alls, men så helt plötsligt så är allt klart samtidigt. Av någon anledning så blev denna tröja klar först. Jag har använt mitt raglanmönster igen och tar upp färgerna från ränderna till själva kroppen på tröjan. Jag har två liknande tröjor (fast i andra storlekar och färger) som NÄSTAN är klara.

Just nu så är trafikskyltar väldigt intressanta för min son. Favoriten bland skyltarna är stoppskylten, så självklart så måste han få en tröja med en stopp-skylt på. Jag är väldigt nöjd med applikationen, fast det var rätt så pilligt med de små bokstäverna. Dessutom så insåg jag inte förrän efteråt att jag inte hade fått min totally stable att fästa mot tyget när jag skulle sy fast åttahörningen. Men, på något sätt så lyckades jag få till applikationen i alla fall. I vanliga fall så brukar det bli jättebubbligt, men jag har väl lärt mig detta med applikationer i trikå nu och mönstret är ju ganska enkelt. Däremot så såg jag till att få den på plats tills det var dags med bokstäverna. Ärmarna på tröjan kunde ha varit lite längre. Kanske lägger jag till det senare. Jag syr på mönstret för 4 år, trots att jag egentligen skulle följa 5 eller 6 år. Men, eftersom min son är ganska smal så tycker jag att det blir bättre att sy efter ett mindre mönster och sedan justera längden på ärmarna. Tyvärr så blev de inte tillräckligt långa denna gång.

2 comments:

Thea said...

Jättefin tröja!! Både motivet och kombinationen av färgerna. Roligt att se lite grönt på barnkläder.

Hello said...

Den är i alla fall jättefin! Och om ärmarna snart upplevs som lite korta, kan man ju alltid sy på en mudd. En vit mudd hade varit en snygg avslutning, tror jag.

Det blir verkligen jättefint med dina trafikmärkesapplikationer!