Tuesday, 11 March 2008

Report from E-slöjd...

Well. It took a while, since Borgstena really is in the middle of nowhere... I didn't take any pictures, since there really wasn't much to show, except for the fabric. One big room with piles and piles of lovely fabric. Eje and Eivor, who owns E-slöjd was very nice and told me a bit about their company. I really had a tough time choosing among all the lovely fabrics. But I brought a wish-list of things that I really wanted and I also brought a list of which fabrics I already had. Which was very fortunate, since some of the fabrics was really close in colour.


I ended up with somthing that must have been close to 20 meters... Lucky me. And since I visited my mum (who is really into quilting) I got plenty of new ideas for new designs for sweaters, tunics and tops. So, I will really need almost all of this fabric.

Jodå. Jag KOM till E-slöjd. Men, det tog ett tag, eftersom Borgstena verkligen ligger mitt ute i ingenstans. Jag tog inte några bilder därifrån, eftersom det inte var så mycket att visa, förutom tygerna. Ett stort rum med massor av högar med underbart tyg. Både Eivor och Eje, som äger E-slöjd, var jättetrevliga och berättade lite om sitt företag. Jag hade verkligen svårt att bestämma mig. En lastbil och lasta på allt som fanns kändes som ett lockande alternativ... Men, jag hade med mig några önskemål från kunder och dessutom en lista på vad jag hade hemma för att kunna matcha med. Det var tur, för en hel del av tygerna var väldigt nära i färg. Jag fick allt jag ville tror jag. Det var väl möjligen en ljusturkos med vit rand som jag kanske skulle kunna ha önskat mig ytterligare, men den fanns helt enkelt inte... Å andra sidan så hittade jag ett bred-röd-vit-randigt tyg och två varianter på orange som jag inte riktigt hade räknat med. Dessutom ett mossgrönt som min mamma nog ska få något av...

Men uppåt 20 meter tyg fick jag med mig därifrån. Myyys! Eftersom jag var hemma hos mamma så fick jag dessutom massor med nya idéer till nya modeller på tröjor och tunikor. Hon pysslar ju en del med lappteknik och där är det mycket färgval och mycket applikationer, så nu surrar det fullständigt i huvudet!!

4 comments:

BONGI said...

Hääääärligt med tygfrossa!!! Låter som du hade en mycket trevlig dag och att du har många trevliga systunder framför dig!

sarah lc said...

t j u g o meter tyg! vilket himmelrike!

Caroline said...

Häftiga tyger och snygga applikationer du gjort.
Det orange var häftigt, Kevin har varit bombis på i säkert ett år eller två att hans bästa färger är orange och gult. Dessvärre ganska ovanliga färger i handeln.

KajaDesign said...

Jag stod faktiskt och valde mellan gul-orange-randigt och röd-orange-randigt. Det slutade med röd-orange, eftersom jag redan hade rött tyg hemma, så att jag skulle kombinera med det. Annars skulle jag behöva lite gult också... Men, det skulle väl kunna ordnas med en liten leverans gult om så skulle behövas...

Håller med om att det är toksvårt att hitta vissa färger. Min son klarar ju inte av att ha den där khakigröna som alla grabbar är hänvisade till. Den klargröna (på fisktröjan) är han däremot väldigt fin i och gillar. Men, den finns ju inte i några affärer...

//Kaja