Thursday, 20 March 2008

My best project ever: Computer bag

I am totally EUPHORIC!!! I DID IT!!!!

Jag är ÖVERLYCKLIG! JAG GJORDE DET!!!!

Ever since I found out that we would get new computers at work I knew that I wanted to make a bag for it. I have been scanning the internet, but I didn't find anything that I really wanted. But then I saw that Dalinda hade made small wallets in the shape of houses. And after a while I found more houses at Syko. So, of course I should make a house too!!

Ända sedan jag fick reda på att vi skulle få en ny dator på jobbet så visste jag att jag ville göra en ny datorväska. Jag har kollat på flera varianter, men så såg jag Dalinda som hade gjort så fina börsar i form av små hus. Och rätt som det var så hittade jag hus i Syko blogg också. Klart att jag skulle göra ett hus!!




I got my new computer 3 weeks ago, but I have been really busting my brains to figure out how I wanted it. The roof was to be the flap, that was easy. Also, I wanted to have some coloured fabric in the bottom, since that part of the bag always is exposed to wear and tear. I knew that I didn't want a lot of things to get caught in things. Dalinda had used buttons for her flowers, which was really cute, but I am pretty cool with my tulips, which is my favourite flower btw.


Jag fick min nya dator för tre veckor sedan och jag har verkligen gått och värkt på hur jag vill ha mitt lilla hus. Att taket skulle få bli locket var självklart och skorstenen en extra upphängning. Och så något färgat tyg längst ner, eftersom den blir mest utsatt för slitage. Dessutom så ville jag inte ha massa saker att fastna i, därför så blev det bara en knapp. Dalinda hade ju använt knappar till blommorna, men mina fick bli tygtulpaner. I synnerhet som tulpaner är mina älsklingsblommor.



One of my mistakes. I put the kittycat a bit high up at first, so I hade to make a stone for the cat to sit on, otherwise it would have been hoovering... LOL! On the other hand, I really think the stone added something to the picture. Besides, cats loves to sit on warm stones and enjoy themselves.

Ett av mina misstag. Jag lyckades sätta katten lite för långt upp först. Så, det hela slutade med att jag fick sätta kissekatten på en sten, annars hade katt-stackarn svävat... Fniss... Fast, det blev inte så tokigt, eftersom katter gillar att sitta på stenar och sola sig.



When I was home at my mums I looked in her wardrobe. She is a passionate quilter and has a goldmine of quiltfabric, so I knew that I would find some scraps to use.


När jag var hemma hos mamma senast så kollade jag i hennes garderob. Hon älskar att sy lapptäcken och har ett helt underbart förråd av tyger, så ja visste att jag borde kunna hitta småbitar som skulle passa till en datorväska.


Here is a closeup of my new label btw.


Här kommer en närbild på mina nya etiketter förresten!


Finally a picture from the inside. Two pockets for computer stuff on the backside. The size of the bag is the same width as the computer, so it is "standing up" inside. I added a couple of centimeters on the bags width so that one can fit the electrical cable inside. Oh, by the way. There are still some room for improvement on the next bag, but it took longer time than I thought to make it, so I think that I will wait for a while until making a new one...


Slutligen en bild från insidan. Två fickor för datorgrejer på baksidan. Höjden på väskan är densamma som bredden på datorn, så den står upp på höjden inne i väskan. På bredden har jag lagt till några centimeter för att få plats med en strömkabel. Jo, förresten. Det finns förbättringspotential på väskan, men det tog längre tid än jag trodde att göra den, så jag tror att det nog kommer att dröja ett tag innan jag gör en ny...

9 comments:

syko kajsa said...

Grattis! Snyggt jobbat! Att lyckas göra någonting så snyggt och dessutom PRAKTISKT är verkligen en prestation!

Trevligt att träffas också :)

ohelene said...

Så stilig og flott veske!!

Dr. Gill said...

Kjempefin veske! Det var sikkert en del jobb med den :)

GOBLIgobli said...

Helt underbar!! Färger, arbetet, och katten som pricken över i. Förstår att du inte känner för att göra en till det närmaste. ;-)
Nu ska jag svara på ditt mail.

KajaDesign said...

Kul att ni gillade min väska också. Jodå det var en del jobb med det, men så länge man får sådanahär endorfiner av att ordna ett projekt så kan jag tänka mig att göra flera.

Sonens kommentar på min fråga om vad det var för något jag höll i handen:
-"Min kattväska!!!".

Ser ut som om jag redan har en ny beställning... Får väl lite svårt att ta någon särskild betalning för den bara...

//Kaja

kokos flanell said...

oj, vilket jobb. jag är impad.

Pia said...

Helt underbar! Så välgjord och detaljrik den är. Genomtänkt Kajadesign!

KajaDesign said...

Jo. Genomtänkt är den. Jag har gått och värkt på eländet i 3 månader, så nog är den "vältänkt".

//Kaja

Thea said...

Grym!!! Jätterolig idé!