Tuesday, 4 March 2008

Longing for the summer

I'm really longing for the summer now. This overall-, winterboots-, hats-and-mittens-season is really growing on me... So, I found some pictures from last summer...


Last year I decided to make a pair of shorts for my son. I had some Thomas the Tank Engine fabric lying around and wanted something for the summer. When I made them I realized that the fabric was very thin. Not the best fabric when you have a 3-year-old son who LOVES to play in the sandpit. The durability of the quilt fabrics isn’t great. Jeans would be a better choice. So I only made one pair. Then a couple of weeks later the temperature went up from 22 C to about 30C (70F up to 85F) and then I realized that jeans isn’t the best choice in hot weather. So I made 2 more pairs. They are really airy, so they will definitely fit this season too!

Nu börjar jag längta efter sommaren. Jag börjar verkligen lessna på alla dessa lager av kläder och när jag grävde i förråden så hittade jag lite bilder från förra sommaren.

Förra sommaren så gjorde jag ett par shorts till min son. Jag hade lite Thomas Tåget-tyg liggnade och jag ville sy något inför sommaren. När jag gjorde dem så insåg jag att de var VÄLDIGT tunna. Quilttygerna är inte direkt kända för sin slitstyrka, något som kan vara nödvändigt när man har en 3-åring som älskar sandlådan. Jeans är ett bättre alternativ. Så, jag gjorde bara ett par. Men, ett par veckor senare så gick temperaturen upp från 22 till 30 och då förstod jag att även om jeans har sina fördelar, så har quilttygerna sina. Jeans hade blivit på tok för varmt. Så, då gjorde jag ytterligare två par. De är verkligen luftiga i modellen och tillräckligt stora för att jag skulle kunna låna dem om det knep. Normalt sett så brukar inte mödrar kunna dela garderob med sina små söner… Hi hi!

Shortsen blev inte mycket använda när vi var i Sverige, men när vi var utomlands så var de perfekta. Dessutom är modellen väldigt luftig så de kommer att gå att använda även i sommar. Hoppas bara att Luftballonger, Thomas Tåget och Blixten McQueen duger
i sommar också….

3 comments:

BONGI said...

Åh, nu längtar jag efter sommaren ännu mer!!! Vilka roliga shorts - ballongbrallorna var ju supercoola!

Dr. Gill said...

Så stilige de var!! Godt å ha både luftige og litt tykkere shortser. Har du brukt mønster eller laget selv?

Takk for hyggelig besøk i bloggen min :) Du har jo en kjempefin blogg. Kommer til å følge med deg!

KajaDesign said...

Jag har använt Meedom&Meedoms mönster som grund, men som vanligt så är det lite frihand också. Thomas-tåget-shortsen hade jag ANINGEN för lite tyg till, så de fick skarvas med avvikande färg för att bli lagom långa. Nästan snyggare så!

//Kaja