Saturday, 8 March 2008

Kamikaze mission

My mothers birthday is coming up in a couple of weeks now. And when I placed an order of the american eBay I found the PERFECT fabric for something for her. A golfer fabric on white with dark green details (she's really a passionate golfer). Next problem is to find a suitable pattern that isn't using to much fabric, since I only got 1,25 meters... I phoned my mum to find out her size, but I didn't got any measures (I didn't want to spoil the surprise too much...). But I looked in the latest issue of Ottobre Design and found the perfect t-shirt. Now comes the next problem. My mum is a crafter herself and does lovely things with her sewing mashine. So, talk about kamikaze mission, talk about being bound to fail!

I decided to give it a try anyway. I finished it off yesterday and my mum was here to visit today. I realized that I really wanted her to try the t-shirt before she got it as a present. If it needed any adjustments it would still be some time to make these. She did, and you know what? Not only did it fit, it was really perfect for her. A bit slim in the waist perhaps, but since it is jersey it usually stretches a bit. But, the cut over the shoulders couldn't have been better and the neckline was really flattering to her. She usually doesn't wear this kind of neckline, but she really should!! Now I want to make more things for her! Or use the same pattern and make something for me??
Min mammas födelsedag närmar sig. För ett tag sedan så köpte jag lite tyg via amerikanska eBay och då hittade jag det PERFEKTA tyget för att sy något åt henne. Det är ett golftyg på vit botten och med mörgröna detaljer. (hon är en inbiten golfare!) Nästa problem är ju att hitta en modell som funkar och som inte förbrukade FÖR mycket tyg, för jag fick inte mer än 1,25 och någon chans att komplettera fanns inte. Jag ringde mamma för att kolla vilken storlek hon hade, men jag bad inte om att få några mått, för jag ville inte förstöra överraskningen FÖR mycket. Men, så kollade jag lite i senaste numret av Ottobre Design och hittade en perfekt topp. Nu kommer vi till pudelns kärna. Min mamma syr massa saker själv och gör underverk med symaskinen. Ni skulle se hennes lappteknikssaker!! Snacka om kamikaze-uppdrag. Dömt att misslyckas!!

Ja, i alla fall så bestämde jag mig för att göra ett försök med det. Jag sydde klart igår och idag var min mamma på besök. Egentligen så skulle hon inte få se sin present innan födelsedagen, men jag tyckte ändå att hon skulle prova så att jag kunde göra lite justeringar om det behövdes. Men, vet ni vad!? Den passade henne!!! Lite smal i midjan, men det är ju stretch i tyget, så det kommer nog att bli bra ändå. Och skärningen över axlarna kunde inte ha blivit bättre om jag så hade tagit alla mått som fanns. Halsringningen tillhör inte den typ som min mamma brukar använda, men den klädde henne riktigt bra, hon borde faktiskt använda den mer! Åh! Nu vill jag sy fler saker åt henne. Eller, kanske använda samma mönster och sy något åt mig kanske??

No comments: