Saturday, 8 March 2008

Fish sweater

My daughter got a dog tunic, so of course my son should get something to wear too. Especially since he has been growing out of his wardrobe in lights speed... He grew more than 4 inches last year!!! No wonder all sweaters and trousers has short sleeves and legs... I decided to try a raglan cut on the sweater. I have seen so many nice sweaters for children with raglan, and even though I can't wear raglan, there is really no reason why my children can't wear it.

The fabric is from E-slöjd again and the pattern is from Meedom&Meedom, with a twist, since I never seems to be able to stick to a pattern... The applique, which really turned out well this time too is from a swedish traffic sign for fishing lakes. My son loves it and after trying it on to see if the neck hole was big enough I had to bribe him to get the sweater back to be able to finish it!!
Dottern fick ju en hundtröja, så det är klart att sonen behövde något nytt också. Särskilt som han växer som ogräs just nu. Han växte 10 cm under förra året och de flesta tröjor och byxor är i kortaste laget. Jag bestämde mig för att prova på raglan denna gång. Visserligen så passar jag inte alls i raglan, men det finns ju ingen anledning till att mina barn inte ska kunna ha raglan. Dessutom har jag sett så himla många snygga raglantröjor i bloggarna nu, så jag tyckte det var dags att prova.

Tyget är från E-slöjd och mönstret är från Meedom&Meedom, med en viss modifiering förstås, eftersom jag bara inte KAN hålla mig till ett mönster... Applikationen är från trafikskylten för fiskeområde. Och den blev jag riktigt nöjd med. Sonen älskar den och när han provade den för att jag skulle få se om den var lagom stor i halshålet så fick jag muta honom för att få tillbaka den så jag kunde sy klart den!!

6 comments:

www.syfroken.se said...

Riktigt snygg tröja, förstår att han inte ville ta av den! Vad duktig du är på att sy applikationer!

KajaDesign said...

Men jösses! Hann jag få ut denna på nätet innan du kommenterade??

Jo. Nu börjar jag få sving på applikationerna. Det gäller bara att hitta bra bilder. Har sytt en tröja till som inte är riktigt klar ännu och den var lite knepigare i bilden...

//Kaja

Dr. Gill said...

Nydelig applikasjon! Og så fine farger, da :)

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ said...

Imponerad av kvalitén på applikationsutförandet...långt ord ;-) /Karolina

Gulligan said...

Vilken fin tröja...

KajaDesign said...

Tusen tack för alla snälla kommentarer. Jag blev riktigt nöjd med denna tröjan, men det kommer mera snart. Hela huvudet bubblar av idéer till nya tröjor med applikationer på. Som tur är så har jag flera snälla kompisar som kan tänka sig att köpa tröjor av mig så att jag kan genomföra alla idéer...

//Kaja