Monday, 3 March 2008

Dog tunic

EVERYBODY is talking about http://www.e-slojd.se/ . They have great knit fabric, but up until a month ago I had never bought any fabric from them. It is very thick and soft, and is almost wrinkle free and comes in a lot of colors, but only in striped or solids. So, I decided to try them and for once, everybody is right. It IS great fabric. The only mistake I made is that I ordered not enough fabric. They only come on 80 cm width and buying 50 cm does not mean that you can make a top for a child. So I had to use some brown fabric for the sleeves and for the neck.

There are a lot of new details on this tunic. For example I have used the coverstitch for the first time. It took a while to figure out where all the threads should go, and which switch to put where and so on, but the result was great! No skip-stitches at all! And I am really pleased with the seam binding around the neck. First try usually doesn’t mean perfect… but this time it is close enough… Yay!

ALLA pratar om http://www.e-slojd.se/ Det ska vara så mjukt och tjockt och fint och finns I så många färger. Jodå. Färgerna är fina, men hemsidan är ju inte direkt inspirerande. Till slut så gav jag upp och gjorde en beställning och WOW! Det var ju jättefina tyger. Nu förstår jag varför alla gillar dem. Tyvärr så beställde jag inte tillräckligt med tyg, för på 80 cm bredd så räcker inte en halvmeter tyg till en hel tröja till ett barn, vilket det gör på 120 cm… Så, det blev till att skarva med brunt tyg.

Det är många nya detaljer på tunikan. Till exempel så har jag använt coversömmen på overlocken för första gången. Det tog ett tag att klura ut vilka spakar som skulle åt vilket håll och hur trådarna skulle dras, men sedan gick det galant. Inga hoppstyng över huvd taget!! Det jag är mest nöjd är kantbandet av trikå som är runt halsen. Jag har aldrig gillat kantband och i synnerhet inte i trikå. Men, jag får nog ändra mig. För detta blev så bra som det bara kunde bli och det redan på första försöket!!


I am especially proud of the appliqué. Since Thea on http://kokalal.blogspot.com/ tipped me of with the Sulky “Totally Stable” making an appliqué on stretching fabric is so much easier. This time I really was pushing my limit to use a dog from a traffic sign, with a lot of details on. But, it really is perfect!! I am so pleased!!
Jag är väldigt nöjd med applikationen. Thea på http://kokalal.blogspot.com tipsade mig om Sulky ”Totally Stable” ett påstrykningsbart mellanlägg som gjorde applikationer på stretchande tyg SÅ mycket enklare. Denna gångern så gav jag mig på något riktigt svårt. En hund från ett trafikmärke med många ben, svansar, öron och vinklar… Inget nybörjarprojekt precis. Men det blev helt perfekt. Skulle jag göra om det så skulle jag nog inte kunna få det bättre än såhär…

8 comments:

Hello said...

Det skulle kunna vara mitt inlägg det här ;) Jag var också skeptisk till e-slöjd länge, men gav till slut upp och beställde. Ja, du har ju sett mina Syfestivalsinköp, så du förstår nog att även jag var mer än nöjd. Enda skillnaden då, är att jag köpte tillräckligt mycket, men har inte hunnit sy än...

Florin said...

Fy så dutkig du är!!!! Jag vill oxå kunna... Fast eg kanske det handlar mest om att våga prova...

KajaDesign said...

Tack! Det är faktiskt inte så svårt. Bara man inte stressar...
Som vanligt så är det så att med rätt grejer så blir jobbet mycket lättare.
//Kaja

Pia said...

Vilken jättefin vovve! Trevligt att hitta din blogg. Tack för att du tittat in på min.

e.ko said...

hej hej!blev nyfiken på din blogg...kanonfina grejjer!gillar tröjjan du gjort:)
hoppas nu inte att du sitter å syr "åre-mössor"som en tok;)
hej hej

Jes said...

Vilken kanontröja, hlt super, jag vill oxå våga använda applikationer.

GOBLIgobli said...

En riktig A-klassapplikation!! Sketasnygg!
E-slöjdtrikå måste upplevas och bästa början är iaf att få hem alla provbitar dvs. beslutsångesten exploderar. :-D

Thea said...

Men hallå!! Den här har jag missat! Den är ju bara SÅÅÅÅÅ fin. Helt i min smak!