Monday, 3 March 2008

Curly scarf

I week ago I realized that my old coat REALLY looked old. The woolen coat from H&M only last 2 seasons, at least in our humid weather and with 2 small children with winter overalls smeared with “stuff”… So, since one of the stores advertised with 70% sale I decided to at least have a look. I thought all nice coats would be all out, or at least in my sizes… Well, it turned out that they had a lot of coats, and that I could choose between several models. I finally found a coat that really looked good on, slightly longer than the one I had, but only to the knees. And the prize?? 450 SEK, a real bargain. That’s about half the prize of an ordinary H&M coat, and as you might have guessed, less than 1/3 or the retail prize of the coat. WOW!

As a true crafter ALL happenings MUST end up with a new project… As the coat is pretty clean cut, it could easily get a bit boring. And my dear husband bought me a so cool Coach bag in burgundy red for birthday, so I thought it would be fun to match with that one. So I decided to crochet a curly scarf. I bought a lovely yarn a while ago, intended to be a sweater, but it will never be made, so I took 2 skeins and made a scarf instead… I tried to find a pattern on the internet, but really, there are as many patterns as there are people who crochet. My pattern finally became like this, note that I don’t start with chains, rather a line of single crochets, much better!!

1. Single crochet for 120 cm.
2. Double chain 3 in each stitch on previous lap.
3. Double chain in each stitch on previous lap
4. Double chain + chain on each stitch on previous lap.

För en vecka sedan så insåg jag att min gamla kappa VERKLIGEN såg gammal ut. Det är en ullkappa från H&M och efter två säsonger i det Göteborgska klimatet och två barn med tillhörande kladdiga overaller så hade den gett upp. Men, en av affärerna skyltade med 70% rabatt på sina kappor och det var ju värt ett försök att kolla lite i alla fall. Troligen så fanns det väl bara fula och i fel storlekar. Men nejdå. Det fanns fiiiina kappor också och i rätt storlek. Så 450 för en ullkappa med ordinariepris på 1500 måste väl ändå betraktas som ett kap. I synnerhet som passformen var helt otroligt bra!

Som den sanna pysslaren jag är så måste alla händelser mynna ut i ett nytt pyssel. Kappan är en klassiskt skuren, ganska enkel modell och den skulle lätt kunna bli lite tråkig. Eftersom min lila pashminahalsduk inte matchade den mörkröda födelsedagshandväskan så kunde väl en sådan där skruvsjal vara lagom. Jag hade köpte ett fint garn som var tänkt till en tröja, men den kommer aldrig att bil gjord, så jag snodde två härvor till en scarf i stället. Jag letade på Internet ett tag efter mönster, men det verkar finnas lika många mönster som det finns människor som virkar. Här är mitt mönster, observera att jag INTE börjar med luftmaskor, utan en rad med fasta maskor. Det tar lite längre tid att lägga upp på det sättet, men resultatet blir mycket bättre!! Jag är så glad att jag upptäckte det!

1. Fasta maskor-uppläggning i 120cm
2. Tre stolpar i varje maska från föregående varv
3. En stolpe i varje maska från föregående varv
4. En stolpe och en luftmaska i varje maska från föregående varv.

4 comments:

Hello said...

Den blev ju jättefin! Nu vill man ju se kappan till också :)

Kan man hitta instruktion till att lägga upp med fasta maskor nånstans? Det har jag aldrig hört talas om, men så är jag inte så van virkare heller...

Åse said...

hej kaja!! Vad roligt att du hittade till mig! :)) Får lägga dig i min RSS så jag inte tappar bort dig :)

KajaDesign said...

Jag hade heller ingen aning om hur man gjorde fasta maskors uppläggning, men jag hittade det i en bok. Det gör att kanten inte blir stum eller bubblig som det kan bli om man gör luftmaskor.

I princip så gör man två luftmaskor och så gör man en fast maska i första luftmaskan. I varje fast maska bildas 2 öglor och då gör man en ny fast maska med den vänstra av öglorna som fästmaska. Ska se om jag kan hitta någon länk eller fota lite...

//Kaja

celine said...

var tvungen att leta upp en tutorial på uppläggning av fasta maskor och tänkte att jag ju kan dela med mig av den :)

http://snuffykin.livejournal.com/43642.html