Wednesday, 12 March 2008

Bike sweater

Finally! It took ages to finish off the last bottom hem om this sweater. I really like the colours, but its hard to find matching threads. My son actually picked the colour himself. I got a big bag of samples from E-slöjd with different fabrics and he picked out ALL of the light turqoise and the green on the fish sweater. I've used an appliqué as usual. With a bike. My son LOVES to ride the bike. When I ask him "How was your day at the pree school?" He answers: "I rode a bike!". That's his definition of a good day at the pree school.

Äntligen. Det tog en himla lång tid att fixa till den sista sömmen på tröjan. Jag älskar verkligen färgerna, men det var inte helt enkelt att hitta en matchande tråd. Det är E-slöjdstyg och färgen har sonen valt själv. Han fick leta i påsen med tygprover därifrån och plockade ut alla tyger med det gröna tyget till fisktröjan och det ljusturkos tyget till denna tröjan. Sedan fick det förstås bli en applikation, som vanligt. Denna gång med en cykel. Sonen ÄLSKAR att cykla. När jag frågar honom hur det var på förskolan så svarar han "Jag cyklade!", det är liksom hans definition på en bra dag på dagis...
I am not totally satisfied with this appliqué. It is really hard to do exactly round shapes, especially small ones. So, the head isn't perfect, but all the other details are really good. And the contrast between the bike and the sweater is great! It is a sign I have used, as usual. I think it is an american sign for bikes, but I really can't tell. I used somthing that was really blurred, so I had to make my own interpretetation of it.
Jag är faktiskt inte helt nöjd med applikationen. Det är toksvårt tat göra exakt runda former med symaskin, särskilt små. Så, huvudet är inte helt perfekt, men de andra detaljerna på cykeln blev bra och jag tycker att kontrasten i färger är väldigt lyckad, så jag är nöjd ändå. Förebilden till cykeln är en skylt som vanligt, men orginalet var så suddigt att det slutade med att jag har fått rita om den och göra min egen tolkning av cykeln i alla fall.

2 comments:

BONGI said...

Vilken kul idé! Tycker att du fick till applikationen jättesnyggt!!

Dr. Gill said...

Nydelig arbeid! I mine øyne ser applikasjonen helt perfekt ut! Kjempefine farger - sønnen din har god smak :)