Tuesday, 5 February 2008

This and that

Well, I got my new serger yesterday. The seller included a free course of the mashine, and this was really good to get to know all features of the mashine, what can go wrong and so on. The engine is SO much stronger than my old mashine, and sometimes I really wanted to shout "ptrooo, hold your horses!!" I think it might take some time to get accustomed to this...

Yesterday I spoke to one of the kindergarten teachers. They all got these tissue-holders for christmas gifts. And one of them had given away hers to somebody who really needed a holder (she had some problems with running eyes), so the teacher wanted a new one. It is always hard to now how much to charge for these orders. She got the first one for free, and really it isn't that much work to make a holder, but if I start giving away things for free I won't make much money, will I?? I think I will charge a symbolic sum....

In the evening I intended to get started with the serger, but I got hooked by my chrochet needle and finally finished the body for a sweater I am chrocheting for my daughter. It still needs a couple of rows with edging, but it is really on its way now! The body is chrocheted in one piece, so the lower part took ages to finish, but when I got to the armpits and up it went really fast!

Yesterday I spoke to one of the kindergarten teachers. They all got these tissue-holders for christmas gifts. And one of them had given away hers to somebody who really needed a holder (she had some problems with running eyes), so the teacher wanted a new one. It is always hard to now how much to charge for these orders. She got the first one for free, and really it isn't that much work to make a holder, but if I start giving away things for free I won't make much money, will I?? I think I will charge a symbolic sum....

Japp! Jag fick hem min nya overlock igår. Återförsäljaren erbjuder alla en gratiskurs på symaskinen de köper, så jag passade på att ta min samtidigt som jag hämtade ut maskinen. Det är faktiskt riktigt bra att göra så, för det finns många finesser och funktioner som jag annars aldrig skulle komma mig för att använda. Men, det märks att den har en betydligt mycket starkare motor. Det var flera gånger som jag hade lust att hojta "ptroooo!".

På kvällen hade jag nog tänkt att jag skulle sy med min nya symaskin, men så fastnade jag i mitt virkgarn och gjorde äntligen klart den stora delen på tröja som jag virkar åt min dotter. Nu är det ärmarna kvar. Ja, lite maskor längs med kanten på tröjan ska också dit, men det är faktiskt redan halvfärdigt. Eftersom väst-delen av tröjan är i ett enda stycke så tog det evigheter att jobba sig upp över ryggen och magen, men när jag väl kom till ärmhålen så gick det riktigt fort.

Igår pratade jag med en av dagisfröknarna. De fick ju näsduksfodral i julklapp när sonen hade bestämt sig för att vara tomte. En av dem hade gett bort sitt fodral till någon som verkligen behövde det (hon hade problem med rinnande ögon), så fröken behövde ett nytt fodral. Jag tycker att det är hopplöst svårt att sätta priser på sånthär. Hon fick ju den första gratis och det är ju inte så värst mycket jobb på varje fodral, och särskilt mycket material är det inte heller. Men, ska jag ge bort alla grejer gratis (trots att det faktiskt var en beställning) så blir det inte mycket pengar i skattkistan. Jag får väl ta en symbolisk summa antar jag.

2 comments:

www.syfroken.se said...

Ja, priset på näsduksfodralen har ju dalat från 60kr innan Florin delade med sig av mönstret till 20 kr. Det var en på jobbet som köpte 5 st för 100kr, men hon fick en extra på köpet. Det blir ju bara en symbolisk summa som du säger.

kokos flanell said...

Grattis till nya maskinen, den verkar vara en sofistikerad arbetshäst.