Sunday, 17 February 2008

I really don't knit

No. I REALLY don't knit. I love crafting, and have tried almost every way of crafting there is. But, I DON'T do knitting. Part of it has to do that I usually knit too tight and end up with something that is 3 sizes too small and so rigid that a scarf can be used as a baseball bat. Also, it takes too long without any result. And, on top of that; the only thing I have EVER thrown to the wall in pure anger was a knitting. Well, that's really not a healthy relationship I have with the needles.

But since I know how to do it, and the office is freezing cold I really had no choice. A pure woolen shawl to match my jeans. It went pretty well, the only thing that got injured this time was my index finger. I knit to hard and the circular knitting needle (size 12) and a very thick yarn really didn't help the stitches to flow over the needles, so I had to help the yarn... I am satisfied, and I think that I might do something else with needles in the future. Perhaps me and the needles can at least be friends in the future...?

I often reffer to me as "crafter by force". This is an excellent example of that. I need somthing, but can't find it in any store, or if i find it it is too expensive. So, I end up doing it myself. I REFUSE to get stopped by the size of my wallet or the lack of creativity in the stores!!



Nej. Jag stickar VERKLIGEN inte. Jag älskar att pyssla och har nog gett mig på de flesta sätt att sticka. Men, jag stickar INTE! Delvis beror det på att jag stickar hårt och brukar få fram ett resultat som är 3 storlekar för litet och så hårt att en halsduk lätt skulle kunna användas som slagträ vid en brännbollsmatch. Dessutom så tar det lång tid, utan att det blir något resultat. Och, det ENDA som jag någonsin har slängt i väggen i pur frustration var en stickning. Tja, mitt förhållande med stickning är inte särskilt sunt. Därför håller jag mig ifrån det.

Men, jag vet ju hur man ska göra det och eftersom luftkonditioneringen har gjort kontoret outhärdligt kallt så hade jag faktiskt inget val. Ett rent yllegarn (Lovikka) i en färg för att matcha jeans. Det gick faktiskt riktigt bra, trots 3 härvor och det enda som kom till skada denna gång var höger pekfinger. Det beror förstås på att jag drar i garnet, men också på att rundstickan som krävdes för att få plats med alla maskor i kombination med det grova garnet inte gjorde att maskorna flöt över stickorna, utan jag var tvungen att hjälpa dem på traven. Det blev ganska bra i alla fall, tillräckligt bra för att jag kanske kan våga mig på att sticka något i framtiden.

Jag beskriver ofta mig själv som "pysslare av tvång" och detta är ett utmärkt exempel på det. Jag har en idé om något jag behöver, men jag hittar det inte i någon affär, eller så är det alldeles för dyrt. Så, det hela slutar med att jag gör det själv. Jag VÄGRAR att låta mig stoppas av tjockleken på plånboken eller affärernas brist på kreativitet.

No comments: