Tuesday, 12 February 2008

Cool things for bed

My son is growing up and things that arent't cool or hot, just doesn't cut it anylonger. The other day I used one of his duvet covers with hand embroidered little sailboats and blue-white-checked fabric. So sweet! Well, in his opinion it was so ugly and so "not-cool" that he turned it upside down to only show the white back, otherwise he wouldn't use it.

Sonen växer och saker som inte är coola eller snygga duger inte längre. Häromdagen så bäddade jag hans säng med de handbroderade lakanen med små segelbåtar och blå-vit-rutigt tyg. Jättefina! Det tyckte förstås inte han. De var både fula och o-coola...



Here is the first set of duvet cover. This one with spiderman on pale blue. Also I have used white sheets on the backside, and used a little of it on the front, so it looks like an old-fashioned fold of sheets over a blanket. A little for mummy, and a little for the son!

Såhär blev det första påslakanet. Det är med spindelmannen och blekblå botten. Jag har använt vitt lakan på baksidan och låtit det gå ner över en bit på framsidan så att det ser ut som dedär gammaldags överlakanen som man vek ner över en filt. Lite för mamma och lite för sonen!

This fabric with the fishes my son picked himself. He loves fishes and they are appearantly more cool than sailing boats. Since the fabric was so cheap I decided to make the entire duvet cover of the same material.

Detta tyg valde sonen själv. Han älskar fiskar och de är tydligen coolare än segelbåtar. Eftersom tyget var såpass billigt (fyndade 10 kr/metern på Bauhaus) så gjorde jag hela påslakanet i samma tyg.

2 comments:

Frida said...

Min mormor har sytt jättefina påslakan till mig. Det började med att hon fick många fina gamla lakan med brodyr, såg samtidigt på tv att de sydde påslakan av sådana. Köpte ett fint blårutigt tyg på IKEA som vi använde som ovantyg och vek ner brodyret precis som på gammalt vis. Blev jättefint. Det var nu ett tag sedan så jag fick precis kasera dem då de var så slitna så de sprack lite varstans. Tråkigt tycker jag. Jag älskar sådana gamla lakan, sover bättre i dem. :-)

BONGI said...

Åh, min son skulle älska att få bädda ner sig i spidermanlakan - allt ska vara coolt just nu. Snygga lakan!!