Thursday, 28 February 2008

Booooooooring!

My No1 on the "most boring crafting jobs" is hemming. And, I have had 5 pairs of trousers stashed in the bottom of my "to-do-box". I've been feeling pretty guilty about this, but, since there are so many other FUN crafting to do, why bother... But, the other day my neighbour had bought new trousers and they needed hemming. Since they always help us out I promised to help her with this. And, since I was up and going, so to speak, I finally took care of my trousers (and my husbands') as well. I used the blind hem and I am really pretty good at this now. The only pair that I wasn't satisfied with was my neighbours. Of course.... Murphy's law and everything, I really want things that I make for someone else to be perfect. One of the legs has a uneven fold up to the hem, and the smallest fold is in the back. It is 2 cm, but all other folds are 4. Really, you can't see it when you'r wearing the trousers, but if you know it...

Ellilo (se länkarna) pratade för ett tag sedan om tråksömnad. Jodu. Det tråkigaste sömnadsjobbet jag har är att lägga upp byxor. Eftersom jag har väldigt långa ben så är det ytterst sällan som jag behöver lägga upp benen på mina byxor (mer än om sömmarna har gått upp), men min mans byxor behöver alltsomoftast läggas upp. Det har legat 5 byxor gömda i botten på min "att-göra-låda" länge nu. Men, häromdagen så kom en granne förbi med ett par byxor som hon behövde ha upplagda och då passade jag på att lägga upp våra byxor samtidigt. 6 par in alles alltså. Jag använde osynlig fåll och jag måste säga att jag börjar få riktig snits på detta nu. I synnerhet på vissa tyger och med tunn tråd så blir resultatet väldigt proffsigt. Det enda paret som jag inte blev helt nöjd med är grannens byxor, naturligtvis. Jag ville att allt skulle vara perfekt när jag syr åt någon annan, men det ena benets upplägg är lite ojämnt. Mängden uppvik (som förvisso är på insidan av byxorna) är mer i fram än i bak på ena benet. Inte riktigt som jag hade tänkt mig... Får se om jag kan klura ut något sätt att förbättra det på. Antingen så får det vara ojämnt eller så får jag klippa ner allt tyg så att det är lika lite överallt. Får se hur jag gör. Det syns ju inte när man har på sig byxorna, men vet man om det så....

No comments: