Wednesday, 23 January 2008

Test for a favourite item

My daughter has a longsleeved top in very light jersey material. We used it a lot last summer when we wanted to cover up her arms, but it was too hot for regular longsleeved tops. I have been planning to do something like that for a long time now, but never got around to it. But, I wanted to try making edges in a separate colour and I used one of my husbands old t-shirts for a test. First I tried to trace the original item as close as possible, and then I went to my favourite pattern book and found that size 80 (the original was an size 1 1/2-2 years = size 92) was about the same size regarding witdh and armpits. Then I made some changes of that pattern into something that I thought was apropriate for a wrap.

I also tried one two new hems. One 3-threaded extra stretch hem on my serger, and the roll hem, with an multicoloured embroidery thread. I was at my retailers yesterday and she showed me a couple of really useful things.
I missed on one thing though. Can you see it?? No. But, the front was supposed to have a little more gathering below the wrap...
Well. For a first try it isn't half bad. I was really pleased with the pink seam binding in pink. Thanks to Thea! I think we will use it, after all. This was intended as a trial item, and it wasn't really necessary that it could be used. I think I now will have the courage to cut the fabric that I really wanted to make something from...

Tja. Barnen är sjuka och det blir inte mycket sytt. Men, ett projekt som jag har haft på gång en längre tid nu fick jag gjort i alla fall. Dottern hade en tunnare t-shirt-tröja förra sommaren som vi älskade. Den var så tunn så att den funkade som solskydd även de varmaste dagarna. Perfekt!

Igår var jag iväg på sykurs hos min symaskinsåterförsäljare och hon lärde mig både det ena och det andra, så jag har använt två nya sömmar, både en superelastisk 3-trådig overlock och rullfåll med flerfärgad brodyrtråd.

Jag började med att rita av tröjan så noga som möjligt, sedan måttade jag mot Meedoms mönster. Storlek 80, form 1... Hm. Det står storlek 92 i tröjan, snacka om att olika företag har olika mått. Sedan fick jag förstås göra en massa anpassningar och rita, men det gick riktigt bra.

En gammal t-shirt fick agera testmaterial och lite hemmagjort kantband i en avvikande färg fick jag också testat på. Tack vare lite tips från Thea på Kokalal så blev det perfekt på första försöket. Helt otroligt!!

Däremot så gjorde jag faktiskt ett fel. Det var meningen att framstycket nedanför omlotten skulle ha LITE mer rynkning. Men, man kan ju inte lyckas med allt...

Jag blev så nöjd med den att den nog får hamna i byrålådan i alla fall. Jag hade tänkt att ha den som övningsplagg, men som sagt, den duger helt klart att användas. Nu ska jag nog sätta saxen i detdär andra tyget som jag EGENTLIGEN ville sy en tunika i...

1 comment:

Thea said...

Oj vilken snygg testtröja! Den gillade jag skarpt. Snyggt med rullfållen också.