Monday, 7 January 2008

Something for ME!

Remember I showed this fabric a while ago?? When I saw it on the eBay I just KNEW I had to have it. Well yes, I am a bit fabricoholic... But, when it arrived it was even better than I thought from the beginning. I imagined trousers for my children, but why should THEY have all the fun. And, I needed a skirt. I tried a completely new pattern, so I made a first attempt in an old sheet and it proved wise, since choosing the right size is quite tricky. Perhaps I could have made it even smaller, but I think the fitting of this type of skirt should be relaxed.

Kommer ni ihåg detta tyget?? Jag hittade det ju på eBay och var bara TVUNGEN att ha det och det var faktiskt bättre kvalitet när jag fick hem det än jag trodde. Mycket tjockare och mjukare. Ja. I alla fall så funderade jag först på att sy brallor till barnen av det, men så fick jag en fråga om jag aldrig sydde vuxenkläder och insåg samtidigt att jag i princip aldrig syr något åt mig själv. Så nu bestämde jag mig för att använda mitt älskligstyg till att sy en kjol åt mig själv. Mönstret är ur Alltomhandarbete nr 11-November 2007 (modell på sida 4-5), men jag valde att lägga nedre delen av tyget trådrakt i stället för skråskuret som mönstret förordade. Min rumpa brukar inte gillat skråskuret tyg. Jag började med sy upp en provmodell i lakansväv visade sig vara ganska klokt. För att välja mönster utifrån storlekstabeller är aldrig lätt. Jag kanske kunde ha gjort den ytterligare en storlek mindre, i synnerhet som strumpbyxor och leggings håller in både mage och rumpa lite extra, men just en sådanhär modell är nästan snyggare om den hänger lite löst.

Todays best: The serger makes the lining MUCH easier to handle and for once it didn't drive me crazy. Also, the details around the zipper worked out really good. I think it is hard to do GOOD work around the zippers, but this one I am actually satisefied with. And from a perfectionist, thats not a bad grade!

Dagens bästa: Overlocken gjorde arbetet med fodret MYCKET enklare. För omväxlingsskull så blev jag inte galen och arg av att fodra något... Dessutom så blev sömmarna runt blixtlåset RIKTIGT bra. Jag är lite petig av mig när det gäller detaljer och det är mer än en gång som jag har varit missnöjd med den där slutliga finishen på plagg. Men, detta gav mersmak!! Och nu har jag ju ett bra mönster!

5 comments:

Florin said...

Oj, så snygg!!!!
Både modellen och tyget!

God fortsättning förresten :-)

www.syfroken.se said...

Vad kul att du sydde något till dig själv! Nu har du ett bar mönster så nu kanske du unnar dig ännu fler kjolar!
Supersnygg!

BONGI said...

Men så snygg kjol!!! Var mönstret ur en ny tidning? Det var ju en jättesnygg modell. Är på jakt efter ett snyggt kjolmönster. Och tyget var ju också jättefint!!

kajadesign said...

Ja, det visade sig att mönstret är från november 2007 (nr11). Modellen där är sydd i röd skotskrutig tweed på skrådden, men jag vet att min rumpa och skrå-tyg inte trivs så bra ihop, så jag la tyget trådrakt i stället. Funkade lika bra det också!

Ceci said...

Snygg kjol, tyget är riktigt coolt... Jag såg att du bor i Göteborg, har du något tips på var man kan köpa bra tyger? Jag bor i Fröluna och har inte hittat något speciellt bra ställe ännu tyvärr.