Wednesday, 30 January 2008

New Serger!


Well. I have decided to upgrade my serger into a combined serger-coverlock. When I first bought my serger I decided NOT to include coverlock. Usually one decide on spending 4000. Then you start looking around and decides that the cheapest versione really doesn't cut it. After a while you are looking at mashines at 6000. And, all of a sudden you realize that for only 2000 extra you get that special function. A function that "could be nice to have", but really isn't necessary... And you pay 8000 (double your first decision) and then you end up with a mashine, that you only use the simplest things on anyway... This time I decided to stop at the middle version and see if I REALLY wanted the coverlock. Well, after using the serger now for 4 months I REALLY need it. I never understood everyone who loooooved making clothes of minky, jersey, knit, stretch, you name it. With my regular mashine the fabric is all over the place and not where I want it, but with the serger.... WHOA! And, with all the stretching fabrics I need a professional way of hemming it. Hence the coverlock... Also it is good for decoration hems and sewing edges.

On monday I will fetch my new serger. Bernina 1300 MDC! Yippie!

Så. Nu har jag bestämt mig och bokat tid för att uppgradera min overlock till en kombinerad overlock-coverlockmaskin. En Bernina 1300MDC. När jag först köpte overlocken för fyra månader sedan så ville jag inte köpa coverlocken, det var faktiskt inte helt nödvändigt, i synnerhet som jag ändå sydde mest i stabila, icke-stretchande tyger. Att sy i stretchande tyger som jersey, velour och annat var helt hopplöst med den vanliga maskinen. Det drog sig och tygerna var överallt utom där JAG ville ha dem. Men, med overlocken så är det faktiskt kul! Det blir bra, men kunde bli ännu bättre med en coverlockfunktion. Dessutom kunde vissa sömmar få dekorativa stickningar, vilket inte är helt fel det heller... Annars så brukar man alltid börja med att budgetera för 4000, inse att man kanske skulle komma upp lite i nivå för att få bättre kvalitet och kolla på 6000-kronorsklassen och sedan lägga till en funktion som "kan vara kul att ha, om än inte helt nödvändig". Och så slutar det med att man använder basfunktionerna och sitter med en dyr överspecad sak. Nu vet jag att jag faktiskt kommer att använda alla funktioner, så det var inte en så dum affär ändå. Trots att slutnotan hamnar på snarare 10000 än något annat... Hepp!


Ja, på måndag så får jag hämtat den i alla fall. Då får jag dessutom en kurs på maskinen med en gång, så jag kommer att ha FULL koll på alla sömmar, redan när jag tar med mig den hem. Toppen!

No comments: