Friday, 18 January 2008

New curtains on its way

When I put up my christmas curtains in december I threw away my old kitchen curtains. The colour was sun faded after a couple of years in a southern window and I didn't want to get tempted to put them up again. Brilliant decision I thought, in beginning of december. Now it is mid January and my christmas curtains is still up, and I am not sure it was such a brilliant decision after all. Well. I got the new fabric. I am very pleased with it. I got birch and oak in the kitchen and the walls are beige, and the tiles are terracotta. I wanted something "organic" (i e, flowers, leafs, weeds and things) this time, so when I saw this fabric I decided to buy it on the spot!

I don't really know what happened. But, I think I need about 8 meters, and I added an extra half-meter per curtain (= 2 meters) to be sure that the patterns were cut the same way on all curtains. But, somehow I got 4 meters of this fabric... I measured all the pieces over and over again, and I STILL got 4 meters. So, what to do with it?? I could always make curtains for someone, panel curtains would be really cool in this fabric. Or dresses. Hm.

I washed it and it didn't shrink very much and the colours weren't affected, so I think it would work as clothes fabric. I ALWAYS wash all my fabrics before cutting it. I think washing it really tells a lot about the fabric, and also I know that it won't take colours of other fabrics or shrink the first time I or a customer puts it in the washer...'

När jag satte upp mina julgardiner i december så bestämde jag mig för att slänga mina gamla solblekta gardiner. De var ett par år gamla och efter några år i ett söderfönster så hade de passerat bäst-före-datum och jag ville inte bli frestad att sätta upp dem igen. Det kändes som ett lysande beslut i början av december, men nu när vi har passerat mitten av januari och jag fortfarande har mina julgardiner uppe så börjar jag tveka på om det var ett sådant bra beslut, trots allt.

Ja, jag har i alla fall det nya tyger. Vårt kök har björkluckor och ekbänk, kaklet går i terracotta och väggarna är beige. Jag hade tänkt mig något från växtriket denna gång och direkt när jag såg tyget så visste jag att det nog skulle bli mina nya köksgardiner. Det är ju rätt så rejäl mönsterpassning på dem, så jag tog till en halvmeter extra per längd när jag köpte dem (=2 mtr) för att vara säker på att de blev mönsterpassade. Nu har jag klippt allt tyg och hur jag än mäter så har jag FYRA meter extra. Frågan uppstår då vad jag ska göra med resten av tyget. Panelgardiner till någon kanske?? Eller, det räcker till vanliga gardiner också, om man inte ska ha hellånga. Kanske något klädesplagg??

Jag har tvättat tyget och det krympte inte särskilt mycket och dessutom så behöll de färgerna väldigt bra, så det skulle nog kunna göra sig som klänning eller ett par byxor. Jag tvättar ALLTID mina tyger så fort de kommer in genom dörren. Man lär sig en hel del om tyger på det sättet, vilken kvalitet de har osv. Dessutom så vet jag att de inte kommer att färga av sig eller krympa när jag eller en kund tvättar det för första gången...

2 comments:

www.syfroken.se said...

Vilket fint tyg! Kanske kan du sy kuddar till soffan också eller dynor till stolarna i köket?
Såg att du hade4 länkat till min sida, jag blev jätteglad!!!
Tror att u är den första som har gjort det. TACK!

kajadesign said...

Kuddar till soffan. Kanske, men jag är rätt så nöjd med min turkos/vita kuddar och brun filt till beige soffa, som jag kör där just nu.

Dynor till köket. No way. Det är ett normalstort kök och med fyra gardinlängder i stormönstrat så kommer det att vara MER än tillräckligt.

Får fundera vidare. Syrran kanske behöver nya gardiner?? Eller kuddar??

Klart att jag har länkat till dig. De som ligger med i min länklista är sådana jom jag besöker så gott som dagligen och som uppdateras OFTA! Gillar inte sovande bloggar. Och din blogg lider snarare av sömnbrist än något annat... ;-)