Thursday, 17 January 2008

My first order for adult clothes

I got an order a while ago for a skirt that could be worn over trousers. Wow! My first order for adult clothes. But then again.... what have I done.... Jeeez! This was very exciting, and scary at the same time!! I was going through my fabric stock, but I knew what I wanted, and what qualites the fabric should have; smooth, could be used without lining, and wrincle free. I thought about some kind of tweed, but where would I get the RIGHT fabric?? Well. We got a small shop called "Tygaffären", which usually has good fabrics for clothes, and so they did. A bit expensive, but lovely fabric. It is dark grey, with a hint of green in it. It is the same pattern as I made a skirt for me in, but I have made adjustments, so this is straighter, and also the bottom part of the skirt is turned 45 degrees, which gives the skirt another way of behaving on the body.

I tried to measure the skirt to match the measurements I got from the customer, but since the bottom part is turned 45 degrees the measurements differed 10 cm, depending on how I layed the fabric.

För ett tag sedan så fick jag en beställning på en kjol som skulle kunna bäras över byxor. Knälång ungefär. Neutralt tyg, utan mönster och i alla fall INGA blommor. WOW! Min första beställning på vuxenkläder... Jättekul och dö-läskigt!! Jag rotade runt i tyghyllorna för att se vad jag skulle kunna använda. Det skulle vara ett tyg som inte skrynklade för mycket, helst skulle det vara slätt så att man inte behövde använda foder i det. Jag hade några alternativ, men inget som jag kände "ÅÅÅH!" för. Så jag åkte en sväng förbi Tygaffären på Lagerströmsplatsen. De brukar ha bra klädtyger och nu hittade jag rätt. Det var inte det billigaste tyget precis, men det hade EXAKT de egenskaper jag ville ha. Ett slags tweedtyg i grått, som drar aningen åt grönt.

Jag använde samma mönster som till mig själv, men jag gjorde kjolen rakare och så la jag den nedre delen av tyget på skrå. Ursprungskjolen var gjord på det sättet och tyget bara BAD om att få ligga på det hållet. Dessutom så bestämde jag mig för att testa att fålla med osynlig fåll. Det blev inte så tokigt denna gången. Jag har försökt med det några gånger på byxor och det blir oftast ganska bra, men här så var det ju en lång tygsträcka och då var det faktiskt enklare att få till det snyggt! Hoppas att mottagaren blir nöjd också!

En liten lustig sak i sammanhanget var att försöka kontrollmäta kjolen. Beroende på att nedre delen ligger på skrå så blev kjolen olika bred beroende på hur jag la den. Det slog på 10 cm och det mått jag hade att gå på låg i nedre delen av dessa 10 cm, så jag hoppas att det funkar i verkligheten.

3 comments:

Anonymous said...

Vilken jättesnygg kjol!
Du är extremt duktig!
Kramar
Carina i Tyskland

BONGI said...

Stiligt! Stiligt!!

kajadesign said...

Tackar! Jag måste säga att jag blev riktigt nöjd med den. Själv skulle jag nog kunna hitta flera fel på den, men man blir ju lite skadad efter ett tag.

//Kaja