Thursday, 31 January 2008

Barbabeu applique dress

Well. It is a lot of Barbabeu right now. But since I always makes things in batches, things tend to get ready at the same time. I finished of one identical to the white and green one I showed you guys yesterday. This is some of the patches that got left over when I cut the dresses. I have been planning on doing dotted dresses for a while now. I used a simple cotton fabric, and then I used vliesofix to iron on the patches (that I have cut out by hand, lot of work....) and then I finished of with a very tight zig-zag that is used for apliques (I think it is called satin hem).


Technically it is a really good dress. But, I am not sure of whether I love it or if it is too kitchy, I'll think I will have to sleep a night to figure that out. Below a detail of the patches, and also my marking band.



Det är mycket Barbaskön just nu, men eftersom jag oftast gör saker i omgångar och har flera liknande saker igång samtidigt så blir de också klara ungefär samtidigt. Jag gjorde till exempel färdigt en likadan vit-grön som jag visade igår. Här är lite bitar som "blev över" när jag klippte ut de andra två klänningarna. Jag har länge tänkt att göra en prickig klänning och här var ett första försök. Jag har en annan variant som ligger och växer till sig, men den kommer nog förr eller senare.

Först så klippte jag ut rundlar och så använde jag vliesofix för att fästa fast dem vid klänningen och slutligen satängsöm hela vägen runt. Det var ett himla pillejobb och väldigt mycket klippande (12 eller 13 cirklar tror jag att jag räknade till). Detaljbilden ovan visar hur själva prickarna blev.

Rent sömnadstekniskt så är jag riktigt nöjd med den. Däremot så har jag inte bestämt mig för om jag gillar den eller inte. Det blev väldigt mycket färg på den och den gränsar mot FÖR kitchig, men men... Jag får väl sova på saken och se vilken av klänningarna som dottern vill ha på sig till dagis i morgon.

4 comments:

Hello said...

Du är inte klok som tvekar! Den är supercool! Passar ju jättebra med det cerisa till det svart-vita!

www.syfroken.se said...

Vilket jobb du har lagt ner på klänningen!
Dotter kommer inte vilja ta av sig den igen.

BONGI said...

Åhhh, jag är alldeles förtjust i dina fina Barbaklänningar!! Härliga!

Ellilo said...

Verkar som om min förra kommentar försvann ... Supercooool med barbafigurerna!!!!