Wednesday, 19 December 2007

Patapum Cover "On a whim"

One more cover for the Patapum Carrier. This time it is an order from Australia, so the colours will be perfect, since it is summer down there now!

Ett till överdrag till Patapum. Denna är på väg till Australien och kommer att passa perfekt där nere i sommarvärmen.

I was asked to make a cover for the Toddler, and I really thought that it would be possible. But when I tried it on I realized that I had made en error while making the pattern. I thought that the shoulderstraps where attatched the same way that as the regular carrier, but they are attatched to the hip belt. This means that the only solution will be to use a lot of velcro, probably ending up being av very bulky and not very flexible solution. But, at least that answers the question: NO it it not possible to make a cover for the Toddler. At least not the way I have been doing the regular covers. On the bright side I hade to modify the pattern to fit the extra straps, and ended up changing my pattern for the regular carrier as well. This way it will be much easier to fit the cover on to the carrier, and the time for making a cover will also be reduced. Not bad...

Jag fick förfrågan om att göra ett överdrag för Toddlern också. Det såg bra ut. Jag klippte till och förlängde ryggen och fick ändra lite för den extra infästningen i midjebältet, men det såg ändå ut att lyckas. Men, när jag skulle prova den så inser jag att jag har tänkt helt fel. Axelremmarna fäster inte alls i ryggen utan i midjebältet. Det innebär att det enda sättet att ta sig förbi detta är att använda stora mängder kardborreband i sidan på överdraget. Det går visserligen, men det blir tjockt, otympligt och inte särskilt flexibelt. Så, antingen så får jag göra om mönstret helt och hållet eller så får jag helt enkelt inse att det inte går. Jag AVSKYR när det inte går. Men, de alternativa lösningar jag hade gjorde faktiskt inte lösningen särskilt mycket bättre. Vad som däremot blev bättre var lösningen som jag har gjort för hur man sätter på överdragen. När jag fick ändra mönstret för att passa till Toddlern så insåg jag att jag kunde fästa på ett annat sätt som blir både snyggare och enklare att göra. Det förbrukar aningen mer tyg, men jag tror ändå att man tjänar på det i längden.

One identical is up for sale.

Price: SEK 250/ USD 39 / EUR 26

No comments: