Tuesday, 18 December 2007

MInky tunic



I got this fabric a while ago on the sewing fair here in Gothenburg. It costed 225 SEK (34 USD/24 EUR) which is REALLY expensive. But it is one of those high quality fabrics that Krabat uses for their things, so I wanted to try it to see if it was as good as everyone sais it is. I only bought 50 cm (1/2 yard), so I knew I had to cut VERY carefully to make the most of the fabric. Since I have made these tunics I got really fond of the pattern, so I decided to try it on this fabric as well. I used red ribbing around the neck and the wrists and it matches the red dots in the fabric.


Jag köpte detta tyg på symässan för ett tag sedan och det kostade 225 kronor metern, så jag tyckte inte att jag hade råd med mer än en halvmeter. Men, det är tyget som bland annat Svea Star och Krabat använder för sina grejer och alla pratar så varmt om det, så jag ville ändå testa det. Nu har jag tagit mod till mig att klippa i det och efter noga övervägande så fick det bli en tunika. Det blev några smålappar kvar på sidorna och jag har en plan på vad jag ska kunna göra med det också. Jag matchade de mörkröda prickarna med mörkröd muddväv och jag tycker nog att resultatet blev riktigt bra, om man får säga det själv, och det får man! Det ska bli spännande att se hur tyget beter sig när det har blivit tvättat lite mer, ännu så länge så ser det bra ut!


Jag har hört ryktas om att det ska finnas ett ställe i Ulricehamn där man kan köpa sådanahär tyger till ett lite bättre pris och jag undrar om det inte börjar dra ihop sig till en utflykt snart…

No comments: