Thursday, 15 November 2007

Virkade vantar


Nu är första paret klara. För att vara 20 år sedan jag producerade något användbart med hjälp av virknål så måste jag säga att det har gått över förväntan. Dessutom har jag fått blodad tand och ytterligare två par vantar är redan på gång, båda paren i vuxenstorlek. Dottern ska visst också få ett par tror jag...
Jag har repat upp ett antal gånger. Först så virkade jag smygmaskor, vilket resulterade i väldigt täta och oelastiska vantar. Snygga visserligen, men ganska oanvändbara. Sedan övergick jag till fasta maskor och då gick det bättre. Men, mönstret var anpassat för ett visst garn och för en viss storlek. Avviker man från mönstret genom att använda ett tjockare garn och göra en väsentligt mindre storlek så kan man knappast säga att man ens använder mönstret längre. Inspirerad av mönstret, i bästa fall...
Nåja. Efter att ha fått repa upp och virka om ett antal gånger på första vanten så blev det inte så tokigt i alla fall. Sonen är i alla fall väldigt nöjd. Han fick själv välja färg på vantarna av de garner som fanns.

Det är på tok för mycket jobb för att jag någonsin ska producera dem för försäljning, men som extrapyssel i soffan så funkar det bra tycker jag. Och det var ju det som var meningen!

1 comment:

Florin said...

De var ju jätte fina! Å snygg färg oxå :-) Sånt där skulle jag nog aldrig få till, jag skulel tappa tålamodet lååångt innan jag var i närheten av färdig....