Tuesday, 6 November 2007

Sommarens kreationer

Caroline & Kevin, två gamla nätbekanta tittade in en stund på nätet igår och undrade om jag inte sydde vuxenkläder. Ingen dum idé alls faktiskt. Oftast så har man tyvärr lite större krav på passformen på vuxenkläder än på barnkläder. Men, det kanske finns en marknad för velourbyxor i storlek 40 eller hängselklänningar i storlek 34. Tål verkligen att funderas på... Mamma-barn-kombinationer brukar ju vara en hit!

Annars så syr jag mest sånt som inte syns just nu. Det är en himla massa velourbyxor i pyttisstorlekar och eftersom jag har börjat göra samma moment på flera plagg i rad (det blir faktiskt OTROLIGT mycket bättre så, man får liksom till snitsen) så har jag nu ett antal byxor som är ihopsydda i gren och innerben, men som saknar muddar.

Not for sale!
Så, under tiden så bjuder jag på lite gamla bilder. Här är från i somras då jag sydde två helfodrade kappor till mig och dottern. Vi väckte alltid lite VÄL mycket uppmärksamhet när vi kom matchande, så det var inte så ofta vi hade på oss dem samtidigt...

Tyg&Mönster: Stoff&Stil.

Hättan som dottern har på sig är en eget mönster och jag satte igång att massproducera i flera färgställningar. Den satt så otroligt bra på (knytning under hakan) och hade dessutom lite solskydd för ansiktet. Som extra bonus så täckte den öronen bra också. När de blev lite små i storlekarna så täckte de däremot inte nacken något vidare.

En dam jag känner berättade att hon hade en sådan mössa när hon var liten på 50-talet. Hon stoppade ut tofsarna i hålen som fanns. Jag fick självklart sy en hätta åt Skrållandockan (min dotter har inte tillräckligt med hår för tofsar. Ännu). Såhär ser hättan ut bakifrån. Här blev det bara Stoff&Stil-tyger.


Price: SEK 175/ USD 31 / EUR 21

Size: SWE 47 US 12-18 months

3 comments:

Hemsytt said...

vilka snygga kappor du sytt förstår att det blev uppståndelse när ni hade på er dem :-)

Caroline said...

Velorbyxor är visserligen skönt, men sån där madickenklänning är nog för mycket för mig. Madicken storlek 170 är tveksamt det... Om jag hade kunnat sy så skulle jag sy kjolar till mig själv. Jag tycker alla kjolar är så komplicerade i affärer och jag vill bara ha en smalare kjol i "passande" längd, inte en himla massa volanger och lull-lull och tryckta "Im bad"-logos och sånt tjafs.

Bra med enklare kommentarsfunktion, tycker jag!

Velkommen til min kreative verden said...

For en vakker lita jente: )

Stoff og stil har så mye fine stoffer. Du er god på å mixe og sette sammen i vakre harmoniske farger og kombinasjoner.