Monday, 12 November 2007

Som man bäddar får man ligga....

Ett inlägg med tidigare producerade saker. Själv så virkar jag som en galning just nu. Det blir vantar... Jag insåg att jag hade virkat en halv vante med smygmaskor och att det var så hårt att det bara MÅSTE vara fel. Då virkade jag om med fasta maskor. Nu är jag nästan klar med den vanten. Då beställer sonen ett par vantor i grönt garn och det var tjockare, så där har jag fått göra om mönstret. Typ 15 gånger eller så. Idag så tror jag att jag KANSKE kan bli klar med första vanten... Suck! Det är svårt att göra något för första gången...




Jag älskar att sy inredningsgrejer. Till barnen har jag sytt SÅ många olika påslakan, ibland med matchande örngott. Jag bäddade rent i helgen med barnens julklappar från förra året. De hade hamnat långt ner i linneskåpet, så vi har inte använt dem på ett tag. Barnen blev så glada! Dottern fick det lila tyget med Tingeling på och sonen fick det röda med Thomas tåget.


Ett påslakan i grönt och gult med ankor broderade i korsstygn på ett fin-aidaband. Ett av mina projekt när jag boade när jag väntade sonen.

Ett till i samma stil, men med små segelbåtar. Undrar om jag kanske misstänkte att det skulle bli en son. Valet av motiv tyder på det...

Ytterligare ett påslakan från boa-tiden. Här med ett färdigbroderat band med tåg. Matchande örngott finns.

Ett av mina favoriter. Det fanns en liiiiten bit lakansväv till ett bebislakan som fortfarande var i fint skick. Jag behöll broderiet och spetsen, men bytte framsida och baksida så att det ser ut som om det vore bäddat med överlakan och filt. Matchade självklart framsidan med färgen på broderiet.
Ännu ett påslakan till dottern i detta fallet. Hittad tyget på tradera och blev tokförälskad i det. Älskar de ryska dockorna!


Ett roligt 70-talstyg med kaniner på. Nu har jag faktiskt så många påslakan att detta aldrig har kommit till användning. Sydde ytterligare ett som jag har sålt, så örngottet fick åka med den leveransen... Men, påslakanet finns kvar och är till salu. Hör av dig om du är intresserad!



Nu har jag sytt så mycket. Det finns ytterligare påslakan till våra vanliga sängar. Men, dockan har ju inget att sova på!!! Det fick bli lite vanligt bommulstyg, en spets och så framsida av gardinerna från min första lägenhet i början av 90-talet...


2 comments:

KlaramedK said...

Hej Kaja!
vilka fina påslakanset! måste fråga om du broderat de fina segelbåtarna och ankorna...eller är det färdiga band? De var jättefina, tycker det är svårt att hitta vävda/broderade band, allt är tryckt nuförtiden! (nu låter jag ju som en 80-åring!!)

hade gärna köpt ditt retrolakan med kaniner, frågan är bara om det finns plats här hemma!?!

kajadesign said...

Ja. Det finns något som heter fin-aidaband som man kan brodera själv på. Jag hittade masssor med bra mönster, men det blev bara dessa ankor och båtar. Ett rött band för att matcha nyckelpigorna som aldrig blev sydda finns kvar i lådorna.

Kolla i broderi-affärer, de har sådana band. Inte särskilt dyra heller!