Sunday, 18 November 2007

Mera virkning

Egentligen så har jag massor med grejer som jag borde hålla sy just nu. Men, hur jag än bär mig åt så är det svårt att få tid och ork till sånt. Jag skulle vilja rita ett nytt klänningsmönster och så skulle jag behöva testa att sy en velourklänning eller jerseyklänning till dottern. Sonen har beställt ett par mjukisbyxor till och så skulle jag vilja testa att sy upp fler klänningar i quilttygerna för att se om det finns någon marknad för det. Men, dygnet har inte fler timmar än det har och denna veckan var SÅ himla underlig. Får se om det släpper.

Virkning funkar kanonbra för mig. Det går liksom att snika åt sig fem minuter här och fem minuter där under dagen. Eller att sitta i soffan på kvällen och virka runt några varv. Dessutom så gör det inte så förtvivlat mycket om barnen skulle rycka åt sig garnet. Jag stickade en slags benvärmare för något år sedan till dottern och jag vet inte HUR många gånger som jag försökte fiska upp 10 maskor per strumpsticka... Klart bidragande orsak till att jag inte stickar längre... Enda missen är att jag förstås "hänger" på samma kota som framför datorn och framför symaskinen. Så, det är tidsbegränsning på hur lång tid jag kan virka innan det är dags för lite stretching




Idag blev jag klar med två saker. Dels ett par vantar till mig. Virkade lite efter samma mönster som sonens vantar, fast mest på frihand förstås, eftersom jag virkar med storlek 4,5 på virknålen och mönstret gäller 3,5.... Rent ullgarn visade det sig när jag kom till mitten på nystanet där jag hade virat in lappen...


Nu fanns det lite garn kvar efter sonens vantar och mina vantar. Inte så mycket, men dockan behövde en ny mössa och hon står ju ut med att man provar 75 gånger utan att protestera, så jag testade en liten mössa på frihand. 55 maskor i upplägget och så ganska rakt de första 10 varven, sedan minskade jag 2 maskor per varv, men den blev inte riktigt sådan i formen som jag skulle vilja. Lite tvådimensionell på något sätt. Fast, det handlar om en dockmössa och ingen lär hänga mig för att den inte är perfekt, så jag är nöjd ändå. Det var ju trots allt ett test.

1 comment:

Ellilo said...

Åh, jag önskar jag kunde virka. Vantarna ser så fina ut. Länkar till dig i min blogg, hoppas det är ok.