Thursday, 8 November 2007

Madickenklänning


Det var maskerad på dagis och ungefär samtidigt så läste jag om någon som hade sytt om en skjorta till en barnklänning och då återanvänt knäppningen på klänningen. Allt måste givetvis testas så jag gick på jakt i mannens garderob och hittade en flanellskjorta som nog hade använts under målning, för det var ordentligt med fläckar på den, men det gick att kryssa sig mellan fläckarna för att få ihop en klänning i alla fall. Jag sydde den med ok och i storlek 92 och det är väl ungefär vad hon brukar ha på kläder, men jag tycker att den är väl luftig runt överkroppen. Extra plus att slippa att sy alla pilliga knapphål!

Sedan började jag fundera. Visst ska det väl vara ett förkläde över?? Jag hittade ett mönster med vingar och var väl inte HELT säker på om det blev för mycket eller inte. Men, är det maskerad så är det... Lite vanligt vitt bomullstyg och så en massa pill. Det är inte helt lätt att sy i volanger och eftersom livet är helfodrat så var det lite pyssel för att få allt på plats. Här slapp jag dock inte undan tre knappar i ryggen. Det som var värst var nog ändå att få knytbandet i midjan. Jag är inte helt nöjd med konstruktionen där, men jag satt uppe och sydde till klockan halv tolv dagen innan maskeraden, så jag orkade inte försöka konstruera något bättre...
Även denna blev väl stor i modellen tycker jag. Fast, hon kan nog ha den under ett par år skulle jag tro. Man kan ju sätta på en volang längst ner på kjolen också, så blir den längre på längden. På bredden kommer den att räcka läääänge.

Jag syr gärna upp fler sådanahär på beställning, men då kommer jag att använda nya tyger. Fast, jag tyckte att det var lite kul ändå att återanvända något. Gissar jag rätt så är det ett och annat barnplagg som har blivit till av avlagda vuxenkläder, i synnerhet på den tiden.

2 comments:

Thea said...

Oj vilka fina grejer du syr! Jag blir så himla inspirerad! Gillar slaget på dina muddjenas. Det måste jag också testa (hoppas det är OK?) Får jag länka till din sida?

kajadesign said...

Klart att du får länka! Du finns ju redan med bland mina länkar...

Och det är fullt tillåtet att knycka hur mycket som helst. Det är halva nöjet med att sy; att knycka lite av andra och sätta sin egen prägel på saken.