Tuesday, 27 November 2007

Äppletunika med tights


Jag gillar ju att sy nya typer av saker och här är senaste projektet; tröjor, klänningar och tunikor i velour. Denna fick bli mörkbrun med muddar, halsringning och applikation av äppletyg från Stoff&Stil. Mönstret är ett eget och efter en del funderande så fick det bli muddar. Det är alltid lite vanskligt att göra något för första gången och fållen med tvillingnål fick jag göra om, så att tunikan blev lite kortare än vad jag först hade tänkt. Tur att jag har sytt muddar på pyttis-brallor ett tag för de blev jättefina!

Applikationen är jag särskilt nöjd med. Jag blev inspirerad av "Blomma åker vagn" (se länkarna) som hade gjort en cool applikation och som talade om att mitt vlieseofix, raksöm och satängsöm som jag hade filosoferat över var precis rätt. Det är SÅ mycket roligare att sy saker man inte kan och den "skräck" som jag tidigare hyst för applikationer visade sig vara TOTALT obefogad! Det var ju plättlätt, vilket öppnar nya möjligheter!!

Men, ett par tights skulle förstås till... Så, jag "svängde" ihop ett par här i kväll. Jag använde tvillingnålen flitigt och dessutom så sydde jag fast resåren i midjan, något jag aldrig har gjort tidigare, utan bara använt lös kanal. Det blev inte så tokigt faktiskt. De blev jättebra. Kanske något höga i midjan om man ska vara petig, men i övrigt så var de så bra det kan bli.

Här kommer lite livebilder på dottern när hon skulle fotograferas live i eftermiddag. Det räckte med att be henne om att hon skulle dansa så log hon glatt. Sedan skulle hon förstås titta på resultatet DIREKT, helst innan man hade hunnit trycka på avtryckaren.

Not for sale, but available on request!

2 comments:

mamman pysslar said...

Åå var det du som sytt detta!?
jag såg det på sysidan för en liten stund sedan.

jättefint!

Jes said...

Vilken söt kklänning för att inte tala om modellen :) Gillar BRUNT